De Week zonder Vlees voor sporters

Deze week is de Week zonder Vlees. Minder vlees eten is goed voor het milieu, maar is het ook goed voor de sporter. Daarom stelden we een aantal vragen aan sportdiëtist Gregory Hirschfeld en zijn stagiair Dylan Snelders:

  1. Klopt het dat vlees wordt gezien als een belangrijke vorm van eiwitten voor een sporter? En waarom is dat belangrijk?

Ja, vlees bevat hoogwaardige eiwitten die belangrijk zijn voor het herstel en de opbouw van spieren.

  1. Hoe kan een sporter zonder vlees toch goed herstellen?

Zeker, want niet alleen in vlees zitten eiwitten. Deze zitten ook in peulvruchten (bijv. bonen, erwten en linzen), vis, eieren en zuivelproducten.

  1. En hoe zit het met vegan sporters?

Zij moeten al hun eiwitten uit plantaardige producten halen. Denk hierbij aan soja, tofu en seitan.

  1. Is topsport en veganisme en vegetarisme goed te combineren?

Ja, maar er komt wel veel bij kijken. Uiteindelijk is een deel van een eiwit belangrijk voor de opbouw van spieren, dit is leucine. Dierlijke producten hebben een hoger percentage leucine dan plantaardige producten. Het is dus belangrijk dat vegans hun eiwitinname verhogen om voldoende leucine binnen te krijgen om de spieren op te kunnen bouwen en herstellen.

,

Gerelateerde berichten

No results found

Menu